Východní a jižní Morava 2019

Letos si pravidelný zářijový pobyt na Moravě protáhneme na bezmála celý týden a máme naplánovány celkem tři místa pobytu: Roštín, jako výchozí bod pro výlet do Luhačovic a Vyškova, Velké Pavlovice, jako místo ve vinařské oblasti, a mezi tím jedno místo, které má být překvapení pro mě; něco jako tajný výlet. Tahle hra se mi líbí a těším se, čím mě medvěd překvapí.
Počasí má být nečekaně příznivé: celý týden slunečno a teplo; ideální příležitost, jak využít poslední teplé dny letošního léta.

Roštín

Neděle 15.09.2019

Odjíždíme krátce po obědě. Je slunečno, teplota s postupujícím odpoledním časem a nabíranými kilometry jižním směrem pomalu stoupá od nějakých 18 do parádních letních 25 stupňů. Cestou se nikde nezastavujeme, výjimkou je kávové občerstvení na benzínce. Až na několik dopravních omezení není provoz na silnici nijak hustý.
Kolem šesté odpoledne jsme na místě. Ubytování máme špičkové, milá a usměvavá paní domácí nám ukáže naše pokoje; v celém objektu budeme sami. Je tu k dispozici zahradní bazén a prostory k relaxaci a sportovní vyžití. Jen co se trochu vybalíme a najíme, vyrážíme na procházku po vsi. Ve vlahém letním podvečeru to bude nenáročný krátký okruh.

Roštín je malá vesnička v podhůří Chřibů. Leží na úpatí nejvyššího chřibského vrcholu, Brdo. Na nejvyšším kopci nemůže chybět rozhledna. Tady stojí kamenná, se stejnojmenným názvem jako kopec, tedy Brdo. Je to ale novodobá rozhledna; otevřena byla v roce 2004. Je vidět zdaleka a dojít se k ní dá pouze po turistických cestách. Moc bych se tam chtěla podívat, ale v září a říjnu je otevřena jen o víkendech a jen do čtyř hodin. Její návštěvu si tedy necháme na někdy příště.

Přestože je Roštín celkem nenápadná vesnička, má bohatou historii. Nejstarší písemná zmínka o vsi je z roku 1240, některé prameny uvádějí rok 1193 nebo dokonce 1131. Osídlení této oblasti je ale mnohem starší; sahá až do pravěku. Důkazem jsou dvě nedaleká Hradiště: Hradisko a Brdo. Dominantou obce je kostel svaté Anny. Původně tu stála dřevěná, od roku 1701 zděná zvonice. V roce 1777 k ní byla přistavěna kaple, která byla roku 1847 nahrazena novou budovou kostela na témže místě; věž zvonice však byla zachována.

Na vyvýšenině za vsí směrem na Cetechovice stojí osamocený kostel obklopený hřbitovem. Kdysi tu bývala osada Jablonná; její zánik dávno zavál čas, jen kostel, několikráte přestavovaný, zůstal. Při poslední přestavbě v 18. století získal barokní podobu. Je ale také možné, že na návrší kolem kostela stávala přímo osada Roštín; po jejím zničení za třicetileté války ji její obyvatelé vybudovali znovu, tentokrát v údolí, a kostel tu zůstal osamocen. Aby to neměli k modlitbám daleko, vybudovali si ještě jeden kostel, přímo v obci.

Později večer naplánujeme trasu na zítřek. Předpověď se oproti původně slibovanému počasí mírně změnila, ale zítra má být ještě modré nebe a letní teplo.

Směrem na Cetechovice vyrážíme po všechny tři následující dny. Osamocený kostel na mírném kopečku se prostě nedá přehlédnout.