Duben 2010

Konečně jaro...

Bakov

Čtvrtek 01.04.2010

Konečně! Letos poprvé vyrážíme na cyklovýlet; dnes a zítra mám volno, tak toho přece musíme využít...
Jedeme přes Klášter, Novou Ves a Klokočku do Bakova... pro turistickou známku Zvířetic, kterou minule neměli. Občas vysvitne sluníčko; teplota se drží kolem 12 stupňů. Docela mě zebou ruce, opravdu by mohlo být o něco tepleji :-).

Známku jsme koupili a můžeme jet zpátky.
Na kraji Bakova ještě krátká zastávka a pak už nejkratší cestou do Hradiště. Ve Veselé dokonce začíná krápat, ale v pohodě to stihneme domů.

Hlavatice

Pátek 02.04.2010

Je slunečno, i když trošku chladno...dnešní výlet bude autem na Hlavatici.
Cestou po dálnici k Turnovu najednou vidíme, jak se kolem Ještědu i Kozákova mračí. Vypadá to docela děsivě – že bude pršet a že jedeme naprosto zbytečně :-(. Dokonce spadlo i pár kapek.
Přijeli jsme až k restauraci Pod Hlavaticí, koupili TZ a jdeme nahoru na Hlavatici; je to jen půl kilometru. Teď už začíná být jasné, že pršet nebude.
Mile nás překvapilo, jak je okolí vyhlídky vykácené. K vyhlídce vede 47 betonových schodů a 36 točitých železných schodů. Nahoře to pěkně fouká, ale škoda, že není lepší viditelnost!

Seběhneme dolů a protože počasí teď už vypadá docela nadějně, jdeme až na Valdštejn. Vždyť je to po červené jen kilometr. Když míjíme rozcestník (a u něj dřevěný kříž), kde žlutá (která vede z Valdštejna) odbočuje do Kacanov, je mi divné, proč byla žlutá namalovaná i na zábradlí k Hlavatici...

Valdštejn

Pátek 02.04.2010

Za chvíli jsme na prostranství u hradu Valdštejn. Jak jsou listnaté stromy ještě holé, vypadá celá ta plocha mnohem větší a je krásně vidět hrad – přístupová brána i kaple.
Paní u vchodu turistickou známku nemá, že snad kastelán, ať chvíli počkáme. Jdeme se projít po okolí a můžu si v klidu fotit. Najednou vysvitlo sluníčko a svítí čím dál víc. Budovy hradu i celé okolí je mnohem krásnější. Prošli jsme pod přístupovým mostem a jdeme podél úpatí skály, na které hrad stojí. V těchto místech jsem ještě nikdy nebyla, je to tu překrásné, naprostá bomba.

Snad nejvíc jsem nadšená ze skály na samém konci, je pískovcová a krásně plastická, tedy zvětralá… O kousek blíž, pod skalním přístřeškem jsou vidět naplaveniny kamínků ve vodorovných vrstvách.
Teď už sluníčko svítí z plných sil. Přicházíme zpátky na přístupovou cestu se sochami a chvíli čekáme; na druhý pokus se nám už podařilo turistickou známku koupit.

Teď už můžeme jít zpátky směrem k Hlavatici. Tenhle výlet se tedy vydařil. Na kolo by asi byla zima, i takhle mě zebou pacičky. Část trasy jdeme záměrně jinou cestou – vyjdeme pod Hlavaticí a pak už jen seběhneme k restauraci a k autu a můžeme jet domů.

Březina - Mohelnice

Neděle 04.04.2010

Vyrazili jsme něco po druhé, svítí sluníčko, teplota asi 21 stupňů. V Březině uhýbáme doleva, jedeme k Jizeře – hladina je pěkně vysoko. Jedeme do Loukova a jsem překvapená vykáceným lesíkem u mostu; teď je tedy krásně vidět na kostel...

Projedeme Loukovem a jedeme směrem k Loukovci, tady je druhá zastávka, tentokrát tatranková. Začíná poprchávat; to máme tedy co dělat, abychom nezmokli. Sjedeme kopcem do Koryt a na chviličku ještě zastavíme v Mohelnici. Teď už zase neprší. Až při cestě podél Jizery znovu drobně začalo; to už opravdu na nic nečekáme a jedeme co nejrychleji k Hradišti.

Citelně se ochladilo, ale 14 stupňů ještě pořád docela jde. Zvládli jsme to právě včas; však to taky nebyl žádný pořádný déšť, ale jen takový aprílový rozmar počasí.

Veliš

Pátek 09.04.2010

Obchodní cesty nás zase zavedly na kraj Jičína. Když už jsme tady, chceme zajet na nedaleký kopec Veliš. Auto jsme nechali u kapličky a jdeme po žluté. Poslední kousek cesty až na samotný vrchol je pěkně do kopce, místy se jde velmi obtížně a než nahoru, spíš kloužu zpátky.
Počasí je ale víc než přijatelné. Už dopoledne se vyjasnilo a jen občas nějaký mráček přikryje sluníčko.

Konečně jsem se vyhrabala nahoru. Paráda – s úžasem sleduji členitost skal, která je způsobena dávnou těžbou čediče. Vpředu pod námi se otvírá úžasný pohled – jako dračí sluj... nahoře jen úzké cestičky, třešně s pupeny budoucích květů... Jdeme ještě kousek cesty do kopce – k nivelačnímu sloupu odkud je překrásný výhled na Český ráj.

Tentokrát jsem si dopředu zjistila, že nivelační sloup sloužil kdysi pro mapové měření republiky... Z větší vzdálenosti vypadá jako malá rozhledna nebo nějaká mohyla, ale skutečnost je daleko prostší.
Z vrcholu je opravdu pěkný rozhled do okolí, ale nejúžasnější jsou skály pod námi. Těžbou byly vytvořeny široké chodby a skály tak získaly zvláštní až bizarní tvary. Na některých místech jsou patrné zbytky hradu a části opevnění. Seběhneme kousek níž na zadní plošinu; i tady jsou všude pod námi skály... celý kopec je vykutaný kolem dokola.

Nejednou se zatáhlo a také je už docela chladno, s menšími obtížemi sestupujeme dolů a ještě se jdeme podívat do skalní soutěsky. Chodby jsou docela zarostlé a každou chvíli se ozývá zvuk padajícího kamení. Místo jako stvořené pro výskyt nadpřirozených bytostí – může tu bydlet třeba drak a skalní skřítkové.
Dál už raději nepůjdeme…

Turistickou známku si budeme muset koupit někdy příště, teď už je dost hodin a na obecním úřadě už jistě mají zavřeno. Tak rychle domů – ještě čeká nějaká práce... tentokrát ale ne na mě.
Jednoznačně můžu říct, že skály na Veliši ve mně zanechaly zvláštní mystický pocit a tenhle krátký výlet rozhodně stál za to!

Dubecko

Sobota 17.04.2010

Počasí je přímo ukázkové. Hned po obědě vyjíždíme autem z Jenišovic na nejbližší rozhlednu – jedeme do Sekerkových Louček, přes obec Kvítkovice až na Dubecko. V posledním domě až u lesa půjčují klíče od rozhledny. Koupili jsme si i turistickou známku a pohledy; pohledy jsme si mohli i orazítkovat.
Jdeme kousek lesem a po chvíli už rozhledna prosvítá mezi stromy. Je to štíhlý vysoký telekomunikační sloup se schodištěm ve tvaru šroubovice.

Na rozhlednu vede 176 schodů a pořád se jde točitě; slabší povahy můžou mít problém dostat se až nahoru. Skrz mřížkované schody je vidět až na zem a v téhle výšce je to přinejmenším zvláštní pocit :-).
Viditelnost tedy nic moc (možná i vlivem sopečného popílku z Islandu), ale zážitek je to skvělý!
Všechny blízké kopce jsme identifikovali: Kozákov, Trosky, Vyskeř, Bezděz, Ralsko a Ještěd. I jenišovický kostelík jsme našli – však je taky teď, po vykácení mohutných lip, které rostly na hřbitově, v té holé pláni nepřehlédnutelný...

Pomalu jsme sestoupali dolů, vrátili klíč a protože jsme jen kousek od hradu Rotštejn – zajedeme ještě tam. Chybí nám totiž do sbírky turistická známka...

Rotštejn

Sobota 17.04.2010

Jedeme nějakou zkratkou: cestou – necestou..., pak vyběhneme cestičkou nahoru k hradu. Tentokrát je mezi holými větvemi stromů dobře vidět i ono překrásné skalní okno. Hrad jsme si i prošli, ale známku neměli :-(, tak snad zase příště.
Uvnitř hradu se chodí po dřevěných chodníčkách, proto je hrad přístupný jen v době pěkného počasí (za deště totiž hrozí uklouznutí). V horní části hradu se můžeme kochat krásnými výhledy...třeba na Trosky; i rozhledna Dubecko je vidět.

Pokračujeme Klokočskými skálami až k průchodům. Cestou samozřejmě nezapomeneme místy odbočit na vyhlídky po Českém ráji. Projdeme pískovcovým skalním městem, Klokočskými průchody seběhneme dolů (je tu citelně chladněji a všude kameny, i nad hlavou :-)); v restauraci jsme pak ulovili další TZ.
Zpátky jdeme po silnici vedoucí pod hradem a za chvíli jsme u auta.