Březen 2019


ŠKODA Muzeum MB

Sobota 16.03.2019

Zima svou vládu letos celkem ochotně vzdala, ale jaro ne a ne přijít. Je sice relativně teplo, ale fouká studený vítr a v posledních dnech drobně a vytrvale prší. Místo jarního výletu do přírody jsme zvolili návštěvu muzea. Ale není to jen obyčejné muzeum, je to ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi, dříve Škoda Auto Muzeum. Až do konce dubna je tu expozice studentských prací.

Hned u vchodu nás vítá kanárkově žlutý exponát, parádní mohutné vozítko. Na popisce se dočteme, že je to hliněný model v reálné velikosti, Škoda VISION iV, a skutečný model, který podle něj vznikl, je v těchto dnech k vidění na autosalónu v Ženevě.
Expozice studentských prací je součástí stálé výstavy muzea, projdeme si tedy celé muzeum. V první části je několik tradičních představitelů značky. Na hlavní výstavní ploše pak mohou návštěvníci shlédnout průřez škodováckou tvorbou od roku 1895; jsou tu nejdůležitější až přelomové modely…

V přední části je nastíněna budoucnost – modely VISION. Bílý model VISION D se mi líbí jednoznačně nejvíc. Líbil se mi už při naší návštěvě zde před několika lety; tenkrát mi přišel mnohem víc futuristický, ale i dnes jasně vede.

A teď už ty studentské práce… Vybraní žáci středního odborného učiliště společně vyvíjejí koncept a pak jej za podpory školy realizují v praxi. Učí se pracovat v týmu a používat moderní technologie. Skvělá příprava pro budoucí zaměstnání… Vozítka jsou to rozhodně zajímavá.

Studentské modely jsou umístěny ve spodní části regálovitého uspořádání aut. Oproti naší předchozí návštěvě muzea už je tu lávka, která umožňuje shlédnout auta v té horní vrstvě. Ale prostřední dvě podlaží jsou zase hluboko pod námi. Přijde mi, že návštěvníci jsou značně ochuzeni. Pohled z nadhledu nebo dokonce z podhledu se přece nedá srovnat se zážitkem mít dokonalé tvary nablýskaných vozů téměř na dosah a procházet se mezi nimi. Co je platné moderní pojetí muzea a volné vzdušné prostory, když v nich chybí auta. Téměř polovinu modelů si nelze pořádně prohlédnout, sotva je zaregistrujeme. Kdyby aspoň byla lávka u každého patra… Čekala bych, že se tovární muzeum bude svými historickými kousky chlubit víc, a ne je štosovat do regálů. Možná je to v zájmu úspory místa, nevím, ale ta krásná historická vozidla by si zasloužila lepší výstavní prostor.

V další části muzea je přiblížena výroba; jsou tu vystaveny tři historické vozy v různě rozebraném stavu, tak, aby jim bylo vidět „pod kůži“; například uložení motoru nebo dřevěná konstrukce karoserie. Čtvrtý automobil je v dokonale nablýskaném stavu a slouží k virtuálním projížďkám. Jednoho zájemce sem před chvílí usadili, na oči dostává virtuální brýle a právě projíždí virtuální cestou po prvorepublikové Praze. Už na první pohled je zřejmé, že pán si tuhle projížďku náramně užívá… Ani se nedivím, tohle je jistojistě neobyčejný zážitek.
My už teď ale míříme do depozitáře, kde je uložena další část sbírky. Máme štěstí, depozitář je dnes přístupný. Netuším, jak často taková situace nastává, ale dost možná proto je tu dnes tolik lidí.

V depozitáři jsou umístěny prototypy a sportovní vozy. Hned u vchodu ale čeká perla: slavný filmový Ferat je vlastně Škoda 110 Super Sport, prototyp z roku 1971, a původně byl bílý. Kdo nemůže do depozitáře, neuvidí ho…
I další prototypy, které se nikdy nedostaly do sériové výroby, jsou zajímavé. A co teprve sportovní exempláře! Ani tyhle vozy se nevyráběly sériově, zato je bylo možné vídat na různých soutěžích. Některé z nich má spousta lidí ještě v dobré paměti, však je to jen pár desítek let zpátky. Ty nejstarší závodní vozy ale představují hodně vzdálenou motoristickou historii.

Tady v depozitáři si návštěvníci konečně přijdou na své. Na malém prostoru je tu dost aut, hezky jedno vedle druhého. Můžeme se tak pěkně zblízka kochat elegantními tvary a obdivovat sportovní úspěchy továrních aut.