Znovu se účastníme letu balónem – tentokrát ale jako pozemní doprovod. V práci si bereme dovolenou, abychom mohli pořídit video- a foto-dokumentaci. Opět vstáváme před pátou a opět to na nebi nijak slibně nevypadá. Sraz je zase v Sedmihorkách, odtud se přesuneme na letiště na Všeni a pak ještě jednou, znovu k Sedmihorkám, protože podle směru větru se tohle místo dnes jeví pro start jako nejlepší. Po včerejším dešti je tráva úplně mokrá. Mlha je hustá tak, že by se dala krájet, ale až se trochu rozplyne, dají se čekat zajímavé pohledy.
Předstartovní přípravy už poznáváme: vyndat obal balónu svázaný do podoby dlouhého hada, složit koš a připravit hořáky, koš převrátit na bok a připevnit k němu obal balónu; ten pak trochu rozprostřít po zemi. Pomocí ventilátoru naplnit balón vzduchem a vzduch ohřát tak, až se balón s košem vzpřímí do obvyklé pozice. Během necelé půlhodiny je vše připraveno. Koš je opatřen dvířky, takže cestující mohou pohodlně nastoupit. Po chvíli přitápění začne balón pomalu stoupat…
Po pár minutách se nám začíná ztrácet v mlze, až nakonec zmizí úplně. Čekáme na pokyny, kterým směrem se máme vydat. V průběhu letu pilot svůj pozemní doprovod naviguje vysílačkou; v koloně jedou i auta s doprovodem, který přijel s účastníky letu. Tohle je ale zcela dobrovolné, doprovod, který nechce, samozřejmě nikam jezdit nemusí. To je jen pro ty, kdo chtějí sledovat balón a kopírovat dráhu letu po silnici. Na první zastávce máme na dohled Trosky a pak už se mlha dočista rozplynula a nad námi je dokonale modré nebe; tedy až na pás vznikající oblačnosti.
A co vlastně bylo vidět z balónu? Vybrala jsem čtyři fotky, které jsem sice nefotila já, ale myslím, že pro dokreslení sem patří.
Přistání je operativně zvoleno u Javornice. Dnes jsme si vyzkoušeli jiný scénář: pilot přistál zcela sám, na nejvhodnějším místě, které v danou chvíli mohl vybrat, a doprovod má za úkol najít poslední úsek cesty až k balónu. Někdy je to docela dobrý adrenalin, protože ne všude se dá dojet autem. Je mi jasné, že obzvlášť pro přistání je potřeba obrovská dávka zodpovědnosti – přistání musí být bezpečné a na dostupném místě. Nečekané situace prověřují sehranost týmu… Rozhodně můžu říct, že i dneska to bylo na jedničku.
Protože balón večer poletí znovu, koš se úplně demontovat nebude. Na auto se dnes nakládá s využitím síly horkého vzduchu. Teprve potom se obal složí, společnými silami uloží do vaku a následuje vyprávění z historie a křest nových vzduchoplavců s udělením titulu hrabě, hraběnka, komtesa. Ještě přípitek, předání křestního listu a pak už můžou noví vzduchoplavci vstřebávat své nezapomenutelné dojmy a zážitky.
Pro zájemce opět připojuji video.